måndag 25 februari 2013

Längtar dom hem? De som föddes under solen?

Vi pratade om vädret, jag och taxichauffören. Så som man gör när man inte har annat att prata om. Vi diskuterade den evighetslånga vintern och kylan och somrarna som bara blir kortare och det kanske är fördomsfullt, men jag undrar om han tänker att han längtar till sitt hemland. Där solen lyser alla dagar på året och där man aldrig fryser om fötterna. Jag undrar ofta det. Om de som kommit hit från varma länder förbannar den svenska vintern och drömmande längtar tillbaka hem. Jag kommer aldrig någonsin våga fråga, men jag önskar att någon ville tala om för mig hur det ligger till. Men jag får känslan av att vilja be om ursäkt. För oss. För vintern och snön som aldrig försvinner. Förlåt. Förlåt att det är så jävla kallt, vi fryser också. En del gillar det. De åker skidor och så. Inte jag. Jag hatar det lika intensivt som du. Jag undrar ganska banala saker emellanåt. Men det sysselsätter mig en stund. Och så önskar jag att jag hade tagit på mig mormors handstickade blå sockor med olikfärgade tår imorse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar