torsdag 4 augusti 2011

På söder, där jag bor.

1maj 2009. Det var sist jag bodde ensam. När jag lämnade min lägenhet på Östra storgatan och mellanlandade hos mamma för att flytta till Skottland. Det är 2 år och 3 månader sedan. Sedan dess har jag bott kollektivt. Min första lägenhet i Skottland hade jag förvisso ensam ett tag, sedan delade jag den (och sovrum!!) med en annan tjej innan jag flyttade in i ett annat hus tillsammans med en kille till från hotellet. Det lilla mysiga torpet på hotellets mark som varken hade tv eller mottagning för telefonen. Där det inte fanns varmvatten i duschen så jag tvingades duscha i jobbets omklädningsrum. Killarnas omklädningsrum eftersom duschen inte fungerade i tjejernas. Längs tid bodde jag i det privathyrda huset som jag delade med vår souschef. Och hans flickvän efter ett tag. Där var det fint. Det var mest hemma. Egen liten gräsmatta på framsidan som jag kämpade med och plattbelagd innergård. Sedan jag kom hem har jag bott hos mamma. Alltid i någon annans säng, någon annas hus, någon annans möbler.

4 augusti 2011. Idag sitter jag vid mitt eget köksbord. I mitt kök. Bordet är det enda jag har i möbelväg so far. Men det är mitt. Och plastglaset jag dricker vatten ur har jag köpt själv. Att man kan vara så bortskämd med eget hem förstår man inte förrän man varit utan.

Jag är hemma nu. Om någon vill häsa på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar