måndag 3 januari 2011

Bubbelbad

Bada tillsammans. Brukar inte vara min grej. Jag gillar att tvätta mig ensam. Jag gillar att ligga i badkaret och inte tänka och stirra upp i taket medan skummet sakta försvinner och vattnet kallnar. Idag fick han som han ville. Man kan väl göra undantag. Han är ju så söt. Bada tillsammans.

Jag hällde upp vattnet, lagom varmt, hällde i en massa badskum, ska det badas ska det bubbla. Han klädde av sig i ett svep, byxor och strumpor samtidigt, tröjan fastnade ett par sekunder över huvudet men snart låg alla kläder i en hög på golvet. Han kunde inte komma i badkaret snabbt nog, han kunde inte ens vänta på att vattnet steg lite. Han har ingenting emot att sitta i lite vatten och se hur det ökar. Efter ett tag ropade han på mig. Jag klev i, lite motvilligt. Det är inte ett dugg avkopplande att bada om man inte gör det ensam. Men som sagt. Uppoffringar. 

Han stirrade glatt på mig. Jag skvätte lite vatten på honom och han tog den stora plastbunken från badkarskanten, fyllde den med vatten och tömde det över huvudet på mig. Sedan skrattade han högt. Jag log lite snett. Jaja, han är ju söt... Vi satt så en stund. Han skrattade. Hällde mer vatten på mig, skvätte lekfullt runt sig. Rolig kille det där... Plötsligt tar han bunken igen, fyller den och börjar dricka ur den. Lite äckligt, kan jag tycka. Helt okej, enligt honom. Men han sväljer inte. Han håller det i munnen tills kinderna ser ut som en samlande hamsters. Sedan spottar han glatt ut det på mig. Plötsligt blir han lite lite mindre söt. Jag försöker resonera, säga att det inte är så mysigt att bada tillsammans om han ska hälla vatten och spotta på mig. Men han bara skrattar. Och gör samma sak om och om igen. Killar... Men som vi tjejer brukar reagera låter jag honom hållas. En stund... Jag försöker tvätta håret. Det går sådär. Men jag säger inte emot längre. Låter honom göra som han vill. Jag tänker kliva upp. Han får bada ensam. Samtidigt som jag tänker tanken ställer han sig upp, ler lite...och kissar. I vattnet. Nu får det vara nog. Vatten och spott kan jag stå ut med. Kiss är fan inte okej. Skrubbar mig med stålull, duschar och kliver upp. Han ber inte ens om ursäkt. Ingenting. Han sitter kvar. Ensam. Med russinfingrar och skratt i ögonen.

Jag ler lite. Bada ensam är att föredra. Men när en treåring skrattar, ger en en kladdig puss mitt på munnen och ber att få bada bada bada säger man inte emot. Lite barnkiss dör man inte av... Även om man kan behöva lite sanering efteråt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar