söndag 2 januari 2011

Matminne

Det första jag lagade när jag flyttade hemifrån var tonfisksås med fullkornspasta. På den tiden fanns det inga kockplaner. Jag kan inte ens minnas att jag lagade mat speciellt ofta. Jag vet inte ens var intresset började för det kommer jag inte ihåg. Mitt minne är så dåligt. Jätte. Varför jag kommer ihåg den där pastan förstår jag inte heller, när jag inte ens kommer ihåg vad jag gjorde i förrgår. Men jag antar att jag tyckte det var gott. Att jag var nöjd. Eller för att jag inte hade någon mat hemma och lyckades trolla ihop middag ändå. Kanske var det där det började, min förkärlek för att laga mat av ingenting. Läsa recept kan jag inte. Alls. Improvisera är min grej. Jag gillar att fejka. Det funkar. För mig.

Varje gång jag lagar tonfisk kommer jag att tänka på den där första kvällen i min första egna lägenhet...himla konstigt det där.

Idag äter jag sallad med modifierad version av den där tonfiskröran. Det smakar säkert inte lika gott som det gjorde i den där ettan jag hade på 28 kvadrat. Men det är minst lika improviserat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar