lördag 5 mars 2011

Tandläkarmassakern

För länge, längesedan i ett land på andra sidan havet fick jag tandvärk. Svinont. Monsterilla. Kunde inte sova, andas, prata, äta utan att vilja gråta. Men tandläkaren är liksom inget alternativ. Det är en onödig kostnad, typ som att köpa glödlampor och strumpor. Skittråkigt. Idag, sisådär ett år senare, lyckades min mamma få iväg mig. Jag tror att det var åtta år sedan jag var hos en tandläkare sist. Jag går hellre till gynekologen. Man dreglar mindre där. Tandläkare är dessutom så förbannat mästrande. Nästintill otrevliga. Man är 27 år när man sätter sig i stolen och 5 när man går därifrån.

Att jag hade ett hål i en visdomstand var ingen överraskning. Det visste jag ju de där nätterna jag inte kunde sova. Det krävdes ingen medicinexamen för att fatta. Däremot är jag inte svinnöjd med att den måste dras ut. Det där förbannade knakandet i huvudet påminner ju om tortyrmetoder från medeltiden. Inte så jävla uppskattat måste jag säga.

Att hon gång på gång får mig att krympa genom att ifrågasätta tandborstande, tandtrådande och rökning gör inte upplevelsen till något rosaskimrande. I hennes ögon är man korkad. Dum. Har du inte sådana här i ditt badrumskåp? Nä, då får du minsann skaffa det. Tandfickor är inget att leka med, unga dam. Och rökningen förvärrar bara tandstenen det leder till tandlossning som leder till döden. Dööööööden. 


Fastän det är hon som är elak är det jag som känner mig dum, korkad. Jag vill nästan be om ursäkt, för att jag inte har lagt ner mer tid på att borsta tänderna. En annan trodde ju att tre gånger om dagen räckte, men hädanefter ska tid för tandunderhåll schemaläggas på arbetstid för att förvissa mig om att tänderna håller livet ut. En sexton, sjutton gånger om dagen borde räcka. Kan man tycka. Som lekman. Tandläkaren hade nog velat att jag spenderade resten av mitt vuxna liv i hennes stol med en ask tandtråd i ena handen och munskölj i den andra.

På henne låter det ju som om man har tänder som en gammal crackhora. Fast man bara behöver dra ut en tand och köpa hem ny tandtråd.

Man går in som 27.  Och kommer ut som 5. Utan ett endaste litet jävla plasttroll. Inte ens det får man efter förnedringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar