tisdag 27 december 2011

Hypnotisören

En gång fanns det en människa i mitt liv som var en God Hypnotisör. Han fick mig att se saker som inte fanns och att tro på en värld som inte syntes. Han fick mig att tro att jag var Mindre och Sämre och inte Värd så mycket som alla andra. Han fick mig att tro på ett ljus jag aldrig märkte av och att lyssna på ord som aldrig blev verkliga. Det var så märkligt det där, för när han försvann kom allting ifatt mig. Dimman han lagt över mina ögon öppnade samtidigt upp dem och gav mig en Cynikers syn på världen. Jag såg allting ganska krasst och litade inte på någon. Allas ord var lögn, precis som hans och hans bitterhet blev Min. Som om han överfört allt sitt onda och sin sorg på mig. Som om det hade varit mitt fel elller problem. Det är kruxet med människor. Att man vill lägga över saker på andra. Inte ta ansvar för vad som är ens eget.

Det är ganska längesen det där. Och jag ser allting lite klarare nu. Jag tar ansvar för att jag blev en mörkare person, en som inte var så glad. Jag står för att jag borde lyssnat mer på andra, men valde att bli Lurad. Jag står för att en Cyniker sällan är en rolig person att vara runt.

Att det var en Hypnotisör som satte reglerna för min Verklighet gjorde den bara lite mera rörig. 
Inte mer overklig eller oäkta. Det var min På riktigt.

Det fanns så många nätter jag bäddade rent i min säng men sov på min soffa
 för att inte skrynkla till lakanen om han skulle komma. 
Det fanns så många nätter när jag sov påklädd  och sminkad för att vara fin om han kom hem.

Men jag vet bättre nu. Och jag är annorlunda. Lyckligare. Men fortfarande är grunden lagd av honom.

Så Tack för att du stal min naivitet och min oskuld. Tack för att du stal den sista gnuttan tro jag hade. Tack för att du tog dig friheter med mitt liv som om det vore ditt eget. Tack för att du åt min mat, sov i min säng och drack min sprit. Tack för att du gjorde mig starkare, modigare och smartare. Tack för att du lärde mig säga nej. Tack för att du lärde mig vad jag egentligen vill ha och att jag är värd det. Tack för att du visade mig vem jag vill vara och vilket liv jag vill ha. 

Tack för att du Hypnotiserade mig och Öppnade mina ögon.

Och Tack så jävla mycket för att du snodde min DVD-samling innan du försvann.

Jag vet bättre nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar