torsdag 1 december 2011

Matminnen

I mitt huvud åt vi torsk med kokt potatis, äggsås och rivna morötter så ofta när jag var liten att jag inte klarar av vare sig torsk eller ägg längre.

Första gången jag mikrade en formfranska med ketchup, oregano och ost öppnade sig en ny värld med ny slags snabbmat och barnvakten kallade rätten "pizzamacka".

Samma barnvakt introducerade konceptet med kall pizza till frukost och att bara ta ett popcorn i taget istället för en hel näve: För så gör alla de coola kidsen aka tonåringarna.

När vi fyllde år fick vi alltid frukost på sängen med varm choklad, vispad grädde och karamellströssel på toppen. Det var magiskt och bättre än paketen. 

Min dagmamma kokade ofta kyckling. Hon klippte den i bitar istället för att skära och det var så fascinerande att så fort jag blev stor nog att bestämma själv klippte jag mat så ofta jag kunde. 

När vi var små var "efterrätt" ett vanligt uttryck. Idag har jag inte ens mat i kylen men mamma har alltid glass i frysen. 

Och klockan är jättesent och jag är svinhungrig utan mat hemma och då tänker 
jag på sådant här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar