lördag 10 december 2011

Jag jobbar på hotell

Om någon har missat det jobbar jag på hotell. Jag nämner sällan det, skriver nästan aldrig om mitt jobb eller vad som händer där. Mest för att det är en plats med människor som inte valt att bli uthängda, för att vi har tystnadsplikt och för att jag inte tycker att det är okej helt enkelt.

Det är en intressant arbetsplats. Man träffar så mycket människor. Kändisar som jag aldrig känner igen eftersom jag är ute, ointresserád och oinsatt. Okända människor som är så trevliga så man vill ta med dem hem eller så griniga att man vill hata dem för alltid. Det är olika det där... Ibland är det så vackra människor här att man blir förälskad på plats och vill presentera dem för mamma direkt. Ofta är det intressant. Anda dagar svintråkigt.

Imorse var det en gäst här som engagerade sig lite i en lättare hotellbrand. Det luktade plötsligt bränt och kollegan anklagade genast mig, köket. Efter en snabbare översikt över matsalen får jag syn på en herre med morgontidning. Som mycket strategiskt placerat tidningen precis ovanpå ljuslyktorna som står på bordet. Väldigt smidigt drar jag fram ljuset under hans tidning och han och hans fru tittar upp.
Ja, vi tyckte det luktade bränt, sa de. Men vi trodde det kom från köket.

Trevliga människor. Men hur missar man att man sitter och eldar tidningspapper? Intressant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar