tisdag 19 juli 2011

Jag vet vem jag är, vem där?

Det finns en blogg, som skrivs av en tjej. Hon är ung och kaxig och dryg och ber inte om ursäkt för sig och är förmodligen jävligt cool. Sådant vet jag ingenting om. Jag läser hennes texter och undrar om hon är sådan där på riktigt. Om hon säger de där sakerna som hon säger att hon gör, om hon beter sig mot andra människor som hon säger att hon gör. Ena sekunden är jag arton och önskar att jag var som hon. Sådär häftig. Nästa sekund inser jag att jag är tio år äldre, och Hon Också (!) och plötsligt vet jag inte om jag är imponerad längre. Det verkar vara en tjej som är rädd för att bli äldre där bakom. En tjej som gömt sig bakom sin tonårsattityd för att folk ska fortsätta se på henne som de gjorde förr. Hon pratar högt och självsäkert med andra och Om andra som om det vore hennes rättighet, inte ett privilegium. Gärna bakom deras rygg.

När jag var arton tyckte jag även att det var häftigt med savannbyxor. 
Det är allt jag har att säga om den saken.

Jag blir lite mörkrädd. Och är glad att jag inte är arton längre. Att människor vet hur jag fungerar, att jag ser mina vänner som en förbannad välsignelse inte som något självklart. Och definitivt inte som små vilsna planeter som snurrar runt solen som är jag. 

Jag vet inte. Jag känner inte den där tjejen. Eller tjejer som hon.
(Det är konceptet, inte personen, jag pekar på.)

Tack och Lov.


1 kommentar:

  1. erkönn det är JAG hahahahahhaha ja e ascoool o ja vet att du vill vara som mig

    SvaraRadera